torsdag 20. oktober 2016

Har du smurt deg?


Kjære venner,

Jeg kan selvfølgelig ikke bare la det ligge, styre unna- eller forbigå det i stillhet. Vi må snakke litt om såre lepper, anabole steroider, et hel nasjon med hjertesorg og om voksne jenter som gråter noe helt uhemmet og voldsomt.

Smøring..

Min grunnholdning i denne saken er klokkeklar. Jeg er ikke særlig interessert i hvem som går raskest på ski, og hva de eventuelt er villige til å gjøre for å løpe så raskt på ski. De må smøre seg med akkurat hva de vil, hvor de enn vil.  Dette er ikke blant de tingene som er viktige her i livet og verden. Synes jeg.

Men andre føler det helt annerledes, og det velger jeg å betrakte med undring og åpent sinn.

Sjelden har jeg sett noen gråte så voldsomt. Snørr og tårer, røde øyne og bleke ansikt.  Lange tirader av hulk og utbrudd, kun avbrutt av et og annet ”Dette er den verste dagen i hele mitt liv!”.  Jeg er tobarnsfar, så jeg har selvfølgelig sett og hørt slike utbrudd før. Men ikke så mye blant voksne, og relativt sjeldent fordi noen har smurt leppene med en krem som noen ikke har lov til å bruke, og som noen burde ha visst bedre enn å smøre seg med.  Hvis dette er ”den verste dagen i hele noens liv”, så kan jeg ikke hjelpe for å tenke at noen har mange tøffe tak å se frem til når de virkelig verste dagene kommer. Et lite snev av leppekrem med anabole steroider kommer du over. Det fins verre saker her i livet..

Men om dette har vært en miserabel uke for henne med leppa og lagvenninnene hennes, så har det vært en voldsom påkjenning for den norske folkesjelen. Den som dypt og inderlig  mener at det er typisk norsk å være god, og at det kategorisk er slik at det alltid er de andre som jukser og doper seg. Det er utenkelig at  en av våre skal ha gjort noe slik. Det er en konspirasjon. Noen andre har skylden(Sverige?)! Dette er ikke doping, kun litt uflaks. Alle med litt norsk folkevett skjønner jo at hovedrolleinnehaveren i melkereklamen og  prinsessa fra Dalsbygda ikke har gjort dette. En som har så sjarmerende dialekt, i tillegg til egen kolleksjon av votter og tilbehør, driver ikke med anabole steroider. Det må alle skjønne. Det er utenkelig, jamrer den norske folkesjelen mens den gråter nesten like ille som TV-stjernene. Jeg vet ikke om det er den verste dagen, men den er utvilsomt ganske ille.

Hvor vanskelig er dette egentlig? Vi lever i et land der det finnes en hel masse lover og regler som skal overholdes. Bryter vi reglene, får det konsekvenser. Snyter du på skatten, dreper naboen, råkjører i beruset tilstand eller smører inn leppene dine med anabole steroider, så vil det få konsekvenser. Og du må gjerne gråte noe helt voldsomt, si at det ikke var meningen og at det ikke var din skyld. Men har du tøyset med reglene, så må du stå til rette for det. Sånn er det bare. Eller er det ikke det?

Folkesjelen – den som måler sin dybde og tyngde i støttegrupper og antall likes på Facebook – mener kanskje at vi må se litt mildt på hun som har vært uheldig denne gangen. Javel, tenker jeg. Kan vi ikke bare se litt mellom fingrene, glemme og tilgi. La livet og de vakre skiløpene gå videre?

Men det vil selvfølgelig ha sin pris. Det betyr at vi i fremtiden også må møte bloddopete ukrainske skiskyttere og russiske sleggekastere proppfulle av kjemikalier med forståelse og mild tilgivelse.  Og da er det ikke lenger snakk om eventyr, melkereklame og dialekt som er lett å like. Jeg ser ikke bort fra at den norske mildheten og tilgivelsen kommer til å smelte ganske brått da. Ikke en eneste støttegruppe på Facebook.

Men nå skal alt på bordet, alle fakta og nitidige detaljer. Den som er anklaget skal få mulighet til forsvar, og så vil det vise seg hvor skyld og ansvar ligger. Og da kan det hende at det blir enda mer gråt. Eller ikke. Det er lov å håpe.

Og hvis det nå viser seg at denne kremen faktisk ER prestasjonsfremmende? Vel, da vil jeg helt seriøst vurdere å begynne med å smøre meg inn flere ganger daglig. Hele kroppen..

God helg!


T

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar